3 Strategi Komunikasi Penting


Gambar hiasan 


Hari-hari kita berkomunikasi kan? Penat tak?

Menurut Wikipedia,
Komunikasi boleh ditakrifkan sebagai "satu proses perpindahan maklumat,perasaanidea, dan fikiran seseorang individu kepada individu atau sekumpulan individu yang lain". Ia merupakan proses interaksi yang bererti antara hidupandan merangkumi kedua-dua:

  • perbuatan menghantar matklumat; dan
  • proses untuk bertukar-tukar maksud;
supaya dapat menghasilkan pemahaman. Komunikasi boleh mengambil bentuk, baik secara lisan mahupun tidak, misalnya bahasa gerak-geribahasa isyarat,sentuhanhubungan mata, dan penulisan.

Kita memang tak pernah tak berkomunikasi. Alaa, bahasa pasarnya tu, bercakap. Abe kata, lea 24 jam asek bercakap aje. Masa bila tak bercakap, bila lea tidur. Dan, daaan... lea perasan. Orang pompuan kan kalau bercakap, selalu terbabas-baas aje isi kandungannya. lea pernah buat kajian macam ni, ni kajian cabuk aje. Jika anda sedang duduk-duduk dengan kawan anda, cuba kira berapa topik yang dibincangkan ketika anda semua berkomunikasi. Lea pernah cuba, dalam masa 15 minit, kira-kira 6 topik yang dibincangkan.

Macam ni, mula-mula cerita pasal bila bonus masuk. Kemudian, kalau bonus masuk, nak pi shopping. then, tempat shopping, lepas tempat shopping, apa nak shopping, pastu nak makan kat mana, pastu masuk bab diet, citer plak tak yah diet bagai, pastu citer gemuk, lepas gemuk citer plak lelaki tak suka perempuan gemuk. Eh, macam pernah buat aje.


Kerjaya cikgu macam lea ni memang wajib bercakap. Memang kene bercakap. Pastu, suara pulak lantang, kadang-kadang terbawa-bawa ke rumah. Abe selalu marah. Alhamdulillah, sekarang dah boleh kawal. hahaah. Kalau tidak macam petir. Orang jawa panggil nyempering.

Menurut Irfan Khairi, ada 3 strategi komunikasi berkesan:

1. Dengar dan bukan hanya bercakap

Ramai yang berfikir, seorang yang hebat dalam komunikasi adalah seorang yang banyak bercakap. Ianya sememangnya tidak benar sama sekali.
Untuk mencapai komunikasi berkesan, seseorang itu perlu banyak mendengar dan memberi respon terbaik. Fikirkan satu dialog dan bukan monolog. Komunikasi berkesan adalah apabila terdapatnya fahaman dua hala di mana kedua-dua pihak capai matlamat yang diinginkan, dan bukan hanya sebelah pihak sahaja.

Lea kenal seorang sahaja pendengar yang baik iaitu Abe. Lea selalu berusaha untuk menjadi pendengar yang baik. Tak dapat selesaikan masalah pun tak apa.

2. Permudahkan bahasa dan penyampaian

Abe selalu pesan, kalau nak cakap, cakap benda yang difahami dan penyampaian yang mudah. Kalau tak pandai, fikir dulu apa nak cakap, pastu tulis. Then baru cakap. Tak kira bahasa apa-apa pun, yang mudah tu lebih baik. Lea kalau tak pandai nak buat ayat dalam Bahasa Inggeris, lea akan guna perkataan yang mudah-mudah aje. Kadang, bahasa Inggeris lea macam translate seketul-ketul.
Permudahkan bahasa dan penyampaian. Lebih mudah bahasa dan cara yang disampaikan, lebih mudah sesuatu mesej itu diterima. Tidak perlu menggunakan ayat atau perkataan yang hebat dan canggih sekadar mahu menunjuk bahawa kita pandai berkomunikasi menggunakan perkataan tersebut.

Abe selalu ingatkan jangan campur-campur bahasa. Kalau nak guna Bahasa Melayu, guna bahasa Melayu, kalau nak bahasa Inggeris, guna bahasa Inggeris. Bab bahasa ini, ada dua aje lea punya KPI, Abe dan ibu mertuaku, Rokiah Hanafiah.

3. Komunikasi bukan hanya di mulut

Komunikasi itu di mulut dan badan. Bahasa badan. Lea selalu guna, erm... yeay ! Owh... Bercakap ketika menyilangkan tangan adalah umpama defensif. Bercakap ketika mata berkeliaran di tempat lain umpama menyorok sesuatu.

Bercakap dnegan terlalu banyak “ermm”, “aaa” umpama tidak berkeyakinan pula.
Perlu ingat bahawa untuk berjaya, komunikasi adalah amat penting. Tidak perlu menjadi pakar komunikasi, tetapi, memadai tahu serba sedikit asas komunikasi supaya dapat memberi kelebihan kepada diri sendiri. Bermula dengan asas, kemudian pastinya ia dapat memberi keyakinan kepada diri.

Dengan ketiga-tiga ciri ini, anda mungkin tahu anda berjaya atau tidak dalam satu-satu komunikasi. Lakukan yang terbaik dalam komunikasi anda, yang penting, komunikasi dua hala ini mendatangkan lebih banyak kebaikan untuk kedua-dua pihak.

xoxo. lea

Sumber asli : http://www.irfankhairi.com/blog/perniagaan/3-strategi-komunikasi-penting/

No comments