HARGA DUA JAM CERAMAH MAULIDUR RASUL


Minggu ketiga persekolahan. 
Rasanya ini minggu yang amat meletihkan. 
Minggu lea tak sempat makan. 
Minggu kalori banyak hilang. 
hukhukhuk. 

Khamis, 29 haribulan ini, 
sambutan majlis maulidur rasul sekolah lea. 
Oleh kerana, 
sekolah kami dua sesi, 
sambutan dibuat secara berasingan. 
Itu bukan masalah.

Masalah utama nak cari penceramah.
Bukan ustaz dan ustazah tak boleh beri,
tapi kami ni dah hari-hari brcakap dengan pelajar-pelajar Islam.

Bukan berkira,
sebab setiap kali kita minta pendapat pelajar,
cara menarik minat dengar ceramah agama,
pelajar mesti akan tulis,
"Jemput penceramah seperti Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Kazim Elias, Ustaz Don Daniyal"
Mana mereka nampak?
Di tv selalu ada.
Seronok dengar, kat tv ramai orang datang.
Pelajar tak tahu pun,
nak panggil penceramah macam ni, perlu kos yang tinggi.
Mereka hanya tahu,
penceramah ada, majlis jalan.

Kalau yang beri ceramah tu, lea atau ustazah zakiah,
mereka pulun bercakap dan bermain.
Sebab dalam kelas sama, kat luar pun sama.
Kami ingin beri kelainan, beri pendedahan, bagaimana untuk menghargai tetamu,
majlis ilmu. Sekali sekala memberi kelainan.

Jenuh juga kami mencari.
Mujurlah ada jumpa kawan yang usulkan nama seorang penceramah ini.
Dah terkenal, selalu masuk tv.
Lea kene uruskan, hubungi pengurus,
dan yang paling utama nak kene tahu bayaran berapa.
Ini paling penting,
nak tengok juga,
mampukah kami bayar dengan peruntukan yang sekolah sediakan.

Sekolah beri peruntukan RM120 untuk satu jam. Takder ubah-ubah.
Program hanya dua jam, maka jumlah bayaran ialah RM240. Itu sahaja.
Segan juga nak cakap dengan pengurusnya,
tapi lea cakap juga.
Masa ini, lea kata dalam hati,
kalaulah tak boleh, kene bagi ceramah sendiri ajelah.

Lega, sebab pengurusnya balas mesej lea dan kata
"Ustazah, bayaran mengikut kepada kemampuan sekolah ustazah"
Allahu Akbar, masa tu rasa sayu,
sebab masih ada lagi penceramah yang macam ini.
Siapa dia? Dialah juara Pencetus Ummah Azman Musim Kedua.

Hari Rabu, dapat berita,
penceramah untuk sesi pagi, tak dapat.
Lea usahakan juga minta kalau-kalau PU Azman dapat datang sesi pagi.
Tapi, PU Azman dah ada program lain.
kalut-kalut berfikir untuk sesi pagi
dapat seorang penceramah lain. Terkenal juga.
Lea jadi lega.

Tapi hari ini, bila lea dengar dari kak Munirah (Ketua Panitia),
penceramah minta RM2000.
Terkejut kami.
Mana nak cari duit?
Kami hanya perlu dua jam sahaja.

Kemudian, minta kurang lagi, dapat RM1500. Minta kurang lagi, tak boleh.
Kami tak jadi nak ambil penceramah itu.
Mana nak cekau duit banyak tu.
Rasa nak menangis bila usaha nak buat yang terbaik untuk anak murid,
guru terpaksa bergolok gadai dengan duit.

Kami bukan nak kedekut,
peruntukan yang ada, tak boleh nak tabur,
ikut-ikut suka.
Tak boleh.
Banyak lagi, program-program pembangunan insan
yang perlu dibuat, dilaksanakan.
Takperlah, kami panggil orang biasa-biasa sahaja.

Mujurlah ada seorang guru,
suami kepada seorang ustazah sekolah ini,
sanggup bantu kami.
Semoga Allah S.W.T membalas jasa ustaz yang membantu kami.
Ustaz Fauzar namanya.

Datang seorang guru tanya lea,
"Ceramah kita petang esok bayaran ada masalah tak?
Kalau ada, esok kita buat kutipan untuk tambah sumbangan"
Begitu risaunya, kawan-kawan di sesi petang,
kalau lea menghadapi masalah bayaran.

Menitik air mata, bila ramai yang simpati dengan kemelut yang kami hadapi.
Alhamdulillah, pihak sesi petang tak menghadapi masalah.
Insha Allah, urusan pembayaran dah selesai.

Harap-harapnya,
konsep mengikut kemampuan dan besederhana,
masih dikekalkan,
pada masa-masa akan datang.
Semoga juga, tiada aral melintang,
majlis esok berjalan dengan segalanya dipermudahkan.

Usaha kami nak memberi yang terbaik untuk anak-anak murid,
diharapkan supaya Allah S.W.T permudahkan.

Ada juga anak murid yang sedih,
bila lea jawab,
"Bukan Ustaz Don yang datang, siapa pun yang datang,
kita sama-sama kutip ilmu. Ustaz Don kan boleh tengok selalu kat tv"

Terpancar riak sedih di wajah mereka.
Wahai anak didikku,
janganlah bersedih.
Sebaiknya, cikgu memberi yang terbaik untuk kamu.
Terimalah dengan hati terbuka.

Berdoalah semoga masih ada insan yang masih ada,
memberi ilmu bukan dengan harga sedepa,
memberi ilmu dengan keikhlasan di dada,
memberi ilmu untuk kalian berjaya.

Waktu majlis ilmu nanti,
malaikat melebarkan sayapnya,
Allah S.W.T melimpahkan rahmatNya,
semoga kalian semua,
menerima hidayahNya.

Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W



Tarikh gambar : Khamis 29 Januari 2015

Barisan jawatankuasa majlis Maulidur Rasul bersama Juara Pencetus Ummah Azman. Terima kasih PU datang SMK Seksyen 10 Kota Damansara. 

Pelajar sesi petang
Sebelum terlupa, kepada sesiapa yang berhasrat untuk jemput PU Azman datang ke sekolah, bolehlah hubungi Ustaz Naim di nombor telefon 017-292 4882. Bolehlah cikgu-cikgu nak berurusan dengan pengurus PU Azman. kenapa pulak dengan pengurus? Yelah, supaya tidak bertembung mana-mana program yang telah diaturkan.

Lepas sesi penyampaian hadiah, lebih kurang setengah jam PU Azman kene serbu dengan pelajar. Jenuh jugalah cikgu-cikgu nak tunggu bergambar.

Lea gembira sebab rata-rata pelajar memberikan respons positif.
Soalan yang paling best,
Ustazah, PU Azman dalam TV pakai kot,
kat luar macam tu aje eh?

Hai budak..... dalam Tv ada ekon, sekolah kita pakai kipas aje.
Hehe.

Maas Salamah. Ilal Liqa'
Ihsan : FB Pencetus Ummah Azman

Ihsan : FB Pencetus Ummah Azman

Ihsan : FB Pencetus Ummah Azman 










8 comments

  1. bagaiamana ingin menjemput pu ini ada no telefon yang boleh di hubungi?

    ReplyDelete
  2. Ada. Saya boleh beri no telefon

    ReplyDelete
  3. Rujuk surah yasin: ikutlah guru yg tidak ambil upah dlm sampaikan ilmu agama. Jenis ambil upah ni sama ngan pendita yahudi (rujuk surah at taubah) yg makan harta org jahil dgn cara yg batil.
    Contoh: air RO yg harga singgit jadi 14 hinggit slps dicaj quran 30 juzuk bagai. Inilah penipu agama. Jgn terperdaya. Hati2.

    ReplyDelete
  4. Rujuk surah yasin: ikutlah guru yg tidak ambil upah dlm sampaikan ilmu agama. Jenis ambil upah ni sama ngan pendita yahudi (rujuk surah at taubah) yg makan harta org jahil dgn cara yg batil.
    Contoh: air RO yg harga singgit jadi 14 hinggit slps dicaj quran 30 juzuk bagai. Inilah penipu agama. Jgn terperdaya. Hati2.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum..olih kerana nama Ustaz Azhar Idrus ada dalam artikel diatas, saya sebagai PA beliau ingin menjelaskan Ustaz Azhar Idrus bukan jenis mengenakan bayaran atau menetapkan bayaran tertentu untk datang berkuliyah. Beliau datang mengikut giliran setelah mendapat undangan rasmi. Ustaz hanya menerima hadiah sumbangan pihak yang menjemput sedikit atau banyak tanpa menetapkan harga.
    Jikalau ada mana2 orang yang meminta bayaran upah berkuliyah dgn harga tertentu atau seumpamanya, bolih hubungi pihak kami di no hp 0169866160 atau 016306 5130 atau 0122973995 untuk tindakan lanjut..Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. asaalam boleh bagi nombor penceramah yabg terkenal rm200o tu tq

    ReplyDelete