Hari Pertama Sekolah





Setiap kali hari pertama sekolah, 
lea akan teringat Abah. 

Hari pertama sekolah.
 Tadika tahun 1988, 
Abah bawa lea pergi sekolah dengan menaiki sebuah basikal. 
basikal biru.
Masa tu, baru pindah ke rumah pangsa berek tentera di Batu 5, Port Dickson. 

Lea ingat masa itu, abah kayuh basikal. 
perlahan-lahan.
kami orang susah, itu emak selalu bagitahu lea. 
Belum beli motor lagi. 

Hari pertama sekolah. 
rasa macam tak nak sekolah, macam nak sekolah. 
masa tu, belum zaman-zaman watak kartun. 
sampai sekolah. nak buka mulut pun tak nak. 
Tak berani pun.
Ikat rambut tocang dua, 
bila cikgu suruh duduk di meja, 
lea toleh belakang, 
Abah ada tengah berdiri kat belakang. abah pandang aje. 

Hari pertama sekolah.
Masa tu, rasa cikgu sangat garang. 
cikgu panggil-panggil nama je pun. 
Nak pegang botol air pun tak berani. 
kecut perut, belum nak minum lagi. 

Hari pertama, sesi sekolah rasa sangat lambat. 
tak kenal pun sapa-sapa kawan masa tadika. 
sampai sekarang kot, tak ingat sape-sape. 
abah kata, tak apa. duduk aje. 
cepatlah balik, cepatlah balik. 
abah memang tenang, cool. 

Hari pertama sekolah.
lea hanya ingat, 
abah bawa lea balik rumah lalu tepi jalan pantai. 
masih terbayang-bayang luasnya pantai dan pasir putih, 
masih terbayang lengangnya jalan, kurang kenderaan. 
masih terasa angin lembut menyapa muka mulus dan tulus, 
rasanya masa tu tak ada masalah pun. 
sangat seronok, sekali-sekala depa-depakan tangan. 
tak berani buat selalu, takut terjatuh dari carier. 
alangkah indahnya, boleh ulang saat itu. 

abah tak cakap banyak, 
sampai rumah, lea tak berhenti membebel kat mak. 
Itu ini. 

Tapi, gementar juga, sebab esoknya lea akan harungi lagi 
pergi sekolah sendiri. Kali ini
naik feri sekolah a.k.a trak askar. naik ramai-ramai. 
itu sahaja kemudahan yang ada, murah dan selamat. 

takut, abah kata tak apa, kalau abah boleh amek, abah amek. 
tapi abah tak buat pun, 
abah biarkan lea harungi pengalaman hidup itu sendiri. 
bersesak-sesak dalam trak 
ramaikan anak askar.
Pernah tertinggal trak, 
sebab cikgu denda tak siap kerja sekolah. 
abah datang kayuh basikal, 
jemput lea balik, sebab abah nampak lea meraung tepi bahu jalan.
Mak dah tentu risau. 
kene marah dulu, sebab tertinggal trak. 

Sampai sekarang, 
lea tak pernah sekalipun selepas detik itu. 

hari pertama di sekolah rendah, 
hari pertama sekolah menengah, 
hari pertama di universiti, 
hari pertama bekerja sebagai guru, 
tiada abah untuk teman lea
abah ada banyak masa untuk lea. 

Betul kata orang, anak perempuan sulong,
rapat dengan abah.

Hari pertama sekolah. 
Hari ini, ramai-ramai kawan lea hantar anak kali pertama ke sekolah. 
semua gementar. 
kerana anak akan semakin dewasa, 
anak akan semakin terdedah dengan dunia luar. 
anak-anak akan mendengar banyak benda-benda baru. 
Seronoknye. Mak yang gementar, anak tak sabar-sabar. 

Hari pertama sekolah. 
Doakan yang baik-baik untuk anakmu kawan-kawan. 
Buat masa ini, lea belum ada lagi anak.
Yang ada, anak buah dan anak murid. 
Mudah-mudahan segala kebaikan yang lea curahkan akan berbalik kepada lea semula. 

Hari ini hari pertama pelajar-pelajar tingkatan 1 menginjak sekolah menengah. 
Hari pertama sekolah. 
mereka nampak berani. 
mereka nampak berserah. 
mereka nampak menjaga tatasusila. 
mereka nampak juga gementar. 
kalau korang buat perangai lepas ni, tunggulah aku jotos nanti. 

percayalah, bila kalian dewasa, 
kalian pasti merindui saat ini. 

lea percaya, 
sifat berani mati yang lea ada ini, 
kesan daripada didikan abah. 
anak sulung memang kene berani. 
sebab dia sulung. 
kadang-kadang tercebik juga, 
tapi bukan depan abah. 

Hari pertama sekolah.
abah, sampai bila-bila akak tak lupa, 
hari pertama akak masuk sekolah. 
kalau abah tak bawa akak hari pertama dulu, 
mungkin akak tak berjaya macam sekarang. 

doa akak untuk abah, 
setinggi langit , seluas lautan, 
abah sihat dan bahagia selalu. 
Amin. 



1st day at schooll

Abah, Mustafa Kamal bin Mohd Noor

No comments