Kalaulah Aku Ini Duit Z





Apa hobi pelik suami korang?
Mancing ikan? Suka hias-hias kereta?
Tengok movie?
Sape yang hobi suaminya suka kumpul duit.
yang ini bukan hobinya tak suka guna duit,
ini kumpul duit-duit lama, duit-duit peringatan,
replacement note, dan duit yang padanya pelik.
Inilah hobi Abe.

Kadang-kadang hobi Abe ni buat lea bengang juga.
kalau Abe belek duit, boleh ambil masa berjam-jam.
nak bercakap pun tak boleh.
"Not now, not now"
Kadang-kadang sanggup tak makan,
sanggup tak keluar jalan,
sanggup jalan jauh, sanggup apa sahaja,
untuk hobinya yang satu ini.
kalau rajin, boleh tengok koleksi Abe di sini.
Tapi, hati lea panas aje..
Mensirap.

Pernah tahun lepas,
puasa hari pertama,
sanggup pergi ke Kuala Terengganu dan beratur,
 untuk beli syiling peringatan China-Malaysia,
Lea pun kene beratur sekali.
Hari pertama puasa kot masa tu.
Demi kasih ku turutkan.
Beratur sampai dua jam nak tunggu la Bank Negara tu bukak.
Lepas tu balik hari tu juga.
Isnin tu, kerja pulak.
Pergh,  lagi mensirap.

Semua benda pasal benda-benda ini, tidak boleh dialih,
dipegang, diusik dan diapa-apakan.
TAK BOLEH.
Kalau buat juga, boleh mengakibatkan marah,
nanti kene jual.

Kadang-kadang best jugak.
Sebab lea boleh buat apa sahaja lea suka,
bila Abe ralit tengok duit.
lea boleh tengok handphone,
layan citer P Ramlee.

Abe akan belek duit tu, berjam-jam.
Pakai kanta kecik, kanta besar, timbang,
masuk plastik. Macam nak masuk muzium.
Tak boleh diganggu. Belek macam belek apa ntah.
Masuk dalam plastik khas,
masuk dalam bekas khas,
special.
Pernah lea tanya,
antara duit Z dengan lea, mana Abe pilih,
Abe kata, dia pilih duit Z.
Kalaulah aku ni duit Z kan?

Oleh kerana Abe suka sangat duit Z,
duit Z selalu jadi penyelamat lea.
Kalau kami bertekak. dalam kereta ke, ada benda yang tak kena,
selalu berharap duit Z melayang-layang depan mata.
Sebab, mood Abe akan segera baik bila nampak duit Z.
Dari marah terus jadi baik.
Hahahaah...
 Umpan baik punya.
Kadang-kadang lea suka juga sakat Abe.
Simpan duit Z lama-lama,
buat-buat lupa, hahahaha.
Puas hati dapat buli dia.

Dah jadi tabiat lea jugak,
setiap kali dapat duit,
mesti nak tengok nombor siri.
Mula dengan Z atau tidak.
Excited sungguh.
Kadang-kadang tak malu jugak,
minta kawan-kawan

Seronoknya, kalau setiap kali dapat duit baki ke,
duit customer ke, dapat duit mula dengan huruf Z.
Cepat-cepat bagitahu Abe.

Bila tengok muka Abe pegang duit tu,
senyumnye panjang giler.
Kalau ada gempa bumi pun agaknya,
duit tu tak lepas.

Apa yang buat lea puas?
Bila pada wajah Abe,
terpancar kegembiraan yang amat sangat.

Tak dapat nak bayangkan,
apabila kegembiraan dikongsi bersama.
Menyokong hobi suami,
melihat kegembiraan suami,
adalah kegembiraan lea juga.

Suami gembira, pahala....

Satu benda lea pasti,
walaupun hati Abe suka pada hobi ini,
lea tahu,
Lea ada dalam Abe punya hati.

Tak jadi duit Z pun tak apa.
Janji Abe sayang Lea.

xoxo. muwahahaha.







No comments