Wasiat Aku Bukan Untuk Dia





Aturan lengkap perancangan kewangan ialah:

 - menyimpan
 - melabur
 - melindungi
 - mengagihkah

Harta aku takla 'botingkek-tingkek. Tapi harta aku yang semangkuk ni, kalau terbeku, maka tak berkembanglah ekonomi mereka yang layak beroleh manfaat darinya.

Secara peribadi, sejak aku graduate dari tahun 2004 sehingga kini 2015, aku memang dah cover bahagian menyimpan (savings), melabur (invest) dan melindungi (Takaful). Tapi sehingga hari ni, hampir dua tahun dah berumah tangga, aku masih belum berwasiat untuk menyatakan hasrat bagaimana harta aku yang semangkuk ni patut diagihkan.

Selama ni, aku ingatkan, kalau penamaan EPF, Takaful dan Tabung Haji sudah dibuat, maka itu sudah memadai. Unfortunately, no. Kenapa? Semua sedia maklum, akaun simpanan di Bank tidak ade penamaan yang boleh dibuat. Bayangkan gaji masuk 31 haribulan, malangnya 26 haribulan, aku meninggal dunia. So cemane nak keluarkan duit aku dari bank? Bank takkan release duit kepada waris hanya dengan menunjukkan sijil kematian.

Itu contoh mudah, satu akaun simpanan. Macam mana pula kalau aku ade akaun pelaburan unit amanah? Amanah Hartanah Bumiputera contohnya.

Di sinilah fungsinya wasiat. Wasiat memudahkan waris mendapat Grant of Prabate dari Mahkamah bagi membolehkan pengeluaran harta si mati dari akaun simpanan dan akaun unit amanah. Wasiat juga boleh memudahkan pengagihan wang KWSP (EPF), Takaful dan Tabung Haji sekiranya penamaan sedia ada terbatal. Penamaan boleh terbatal disebabkan kematian penama atau kesilapan remeh seperti nombor kad pengenalan penama di salah catat semasa penamaan dibuat.

Sejak seminggu dua ni, aku ambil ikhtiar untuk fahami bab pengagihan harta pusaka berlandaskan Syari'ah. Ape yang aku discover, memang sangat mengejutkan. Hampir boleh buat aku kecewa.

Mahu tidaknya. Rupa rupanya, aku cuma boleh wasiatkan HANYA 1/3 sahaja dari harta aku. Ape jadi kepada 2/3 harta aku? OH PENING!!!



Begini ceritanya...

Dalam Al-Qur'an surah An-Nisaa' ayat 11-12 kite telah diperintahkan siapa yang selayaknya menerima bahagian bahagian dari harta pusaka yang kita akan tinggalkan kelak.

Mari kite lihat macam mana perintah pembahagian harta ini boleh buat aku pening kepala.

Bayangkan, aku yang dah berkahwin ni, beli sebuah apartment 950 kaki persegi bernilai RM400,000. 7 tahun berlalu dan aku pergi meninggal dunia. Umum beranggapan bahawa isteri adalah pewaris mutlak rumah tersebut. Tuan-tuan dan puan-puan pasti setuju kalau isteri yang menjadi pewaris bukan? Tapi hakikatnya menurut Al-Qur'an, harta, yakni sebuah rumah yang saya beli tadi bukanlah menjadi hak isteri secara mutlak.

Lanjutan dari senario beli rumah tersebut, bayangkan pula selepas aku meninggal dunia, yang tinggal (hidup) adalah, isteri aku, mak aku dan juga 3 orang adik lelaki aku. Let's assume ayah aku pon dah meninggal dunia.

Senario yang ideal ialah hak milik rumah berpindah milik dari nama aku ke nama isteri aku. Tetapi REALITInya sangat berbeza. REALITInya, penama rumah akan bertambah menjadikan pemilik rumah aku tadi seperti berikut :


Isteri (Janda semula)1425%$100,000.00
Mak (Menjanda juga)1616.67%$66,666.67
Adik#273619.44%$77,777.78
Adik#373619.44%$77,777.78
Adik#473619.44%$77,777.78
Total100%$400,000.00

Macam mana tuan-tuan? Macam mana nak bahagikan sebuah apartment 950 kaki persegi kepada 5 bahagian mengikut pecahan seperti di atas?

Ade beberapa pilihan disini:

Pilihan Pertama: Mak aku dan adik adik aku mengHALALkan bahagian mereka kepada isteri aku. Sebelum korang kata ni amalan yang mulia, ape kata sebelum korang mati korang halalkan RM77,000 duit korang kepada aku? ade berani? :-)

Pilihan Kedua: Isteri aku akan membeli bahagian rumah yang diwarisi mak aku dan adik adik aku. Atau,

Pilihan Ketiga: Isteri aku terpaksa jual rumah dan membahagikan hasil jualan rumah kepada mak aku dan adik adik aku mengikut pecahan di atas.


Mari kite tambah sambal sikit pada senario tersebut di atas. Sedang isteri aku pening-pening memikirkan pilihan mana yang dia patut ambil, TIBA-TIBA.... Adik#2 aku meninggal dunia dan pewarisnya ialah seorang anak lelaki dan isterinya.

So ape jadi pada rumah aku sekarang? JENG! JENG! JENG! Berikut akan berlaku, RM77,777.78 bahagian Adik#2 aku tadi akan diwarisi seperti berikut oleh isteri dia, anak dia dan mak aku:

BeneficiaryFractionPercentAmount
Isteri (Adik Ipar aku)1812.5%$9,722.22
Anak (Anak Sedara aku)172470.83%$55,092.59
Mak aku1616.67%$12,962.96
Total100%$77,777.78


Dan dengan itu rumah aku bertambah la lagi dua nama sementara menunggu isteri aku memutuskan samada dia nak ambik Pilihan Kedua atau Pilihan Ketiga. Dan dengan bertambahnya penama yang berusia bawah 18tahun (anak saudara aku), maka isteri aku kene la tunggu sampai budak tu cecah umur 18 tahun baru boleh jual rumah (Pilihan Ketiga) untuk membahagikan hasil kepada pemilik-pemilik rumah tadi. Kenapa kena tungu lama macam tu sekali? Sebab kontrak jual beli hanya boleh ditandatangani oleh seorang yang berusia 18 tahun dan ke atas sahaja. At this stage (setelah Adik#2 meninggal), toksah cerita pasal Pilihan Kedua dah.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan,

Bahagian-bahagian yang tertera di atas, bukanlah sebarang peratusan rawak yang dipetik dari angin. Bahagian-bahagian tersebut telah termaktub di dalam Al-Qur'an, Surah An-Nisaa' ayat 11-12

Jika Tuan-Tuan dan Puan-Puan ingin tahu lebih lanjut bagaimana untuk mengelakkan senario diatas, silalah berhubung dengan pihak-pihak berikut untuk maklumat lanjut berkenaan Wasiat, Amanah & Hibah:

 - Majlis Agama Islam Selangor
 - AmanahRaya
 - Wasiyyah Shoppe
 - as-Salihin Trustee Berhad


Akhir kata, rancanglah agihan harta Tuan-Tuan walaupun harta yang sedia ada cuma simpanan yang tak cecah RM11,000, Nilai ini mungkin kecil bagi kite tapi besar nilainya bagi orang yang lebih memerlukan.

ini 2007 punya cerita


Sekian,



M.K. Anwar Rangkuti || Chief Digital Curator || http://SolidusDenarius.com



No comments