20 KALI TANPA GAGAL


Percaya tak, kelas saya menang kelas terbersih dan ceria selama 20 minggu berturut-turut, tanpa gagal? 20 kali tanpa gagal. 2 Aktif menang untuk sesi petang. Saya pun tak sangka, tapi dalam masa yang sama, saya sangat gembira. Apa saya buat? Kelas saya tidaklah ceria sangat macam orag lain kalau nak bandingkan. Adalah hiasan, main warna-warna sikit, dan dicampur dengan watak mak tiri setiap hari, maka bersihlah kelas itu. 

Apa saya buat?

1. Mesti jadi mak tiri. Saya memang macam mak tiri. Akan start membebel kalau kelas tidak terurus. Anak-anak murid tak suka dengar saya membebel, katanya suara macam bunti periuk kene ketuk. Jadi bila saya mula nganga mulut, semua dah sengih-sengih. Meja, tingkap, lantai, sampah. Pot pet pot pet. 

2. Mesti datang kelas tiap-tiap hari. Saya mengajar pendidikan Islam, jadi kelas saya selalu bergabung 2 kelas. Saya hanya ada 2 masa Sivik dan Kewarganegaraan sahaja untuk jumpa dengan semua pelajar. Bila masa nak jumpa pelajar bukan Islam. Setiap hari selepas perhimpunan awal, saya akan gagahkan diri berlari ke kelas, jumpa mereka. Sambil ambil kedatangan, saya round keliling kelas, dan mula membebel. Itu sampah, ini sampah, kutip, kemas. pot pet pot pet. 

3. Buat dulu. Saya akan buat dulu apa-apa yang saya nak buat. Bila anak-anak murid nampak, mereka akan datang dan tolong. Selalu macam tu. Sebab tu saya selalu bawa bahan, dan mereka akan merajinkan diri tolong saya. Memang sangat suka menolong, kadang-kadang amek kesempatan. 

Sebetulnya, hias kelas ini adalah terapi untuk saya. Bila saya stress, saya akan hias kelas. Maknanya, lagi saya stress, lagi cantik kelas saya. Hahahaha. Bila tengok kelas cantik, ceria, hati pun sejuk. Selesa nak mengajar. 


20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Saje nak jugak bergambar kenangan

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Masuk ni dah 20 kali ketua tingkatan saya naik pentas

Walaupun hebat mana saya, kalau anak-anak murid tak tolong, kelas kami mesti tak ceria dan bersih. Kadang-kadang jadi tukang report, kelas mana yang dah mula hias kelas, dan skodeng kelas-kelas lain. Diorang pun ada perasaan, jangan bagi kelas lain menang. Hahhahhaha. Alahai budak.

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Ini ketua kelas saya - Mohd Ariff Irfan. Tugas dia, ambil buku BKK, catat kedatangan pelajar. Kadang-kadang pelupa. Antara orang kanan saya. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Yang ni - Khai (baju kuning) dan Umar. Bertugas sebagai penjaga pintu kelas. Setiap hari dia akan memastikan pintu kelas berkunci. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Ini amoi dua orang, memang duduk belakang. nak dapat angin katanya. Jie Hui dan Wan Kwan. Sangat rajin sapu sampah. Tak perlu suruh. Sebab tu lantai bahagian belakang selalu bersih. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Tiga sekawan ni selalu kene lap tingkap. Nalini, Dhivya dan Rajesri. Setiap kali saya suruh, tak pernah kata... tak buat. Senyum aje. Sejuk hati mak tiri. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Dalam gambar ni ada Risha, Airin, Salbiah dan Nurin. Antara orang-orang yang selalu kena panjat, gantung-gantung bahan hiasan. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Izyan, Saidatul dan Syafikah. Tukang report utama saya. Duduk depan sekali. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Boys!!!! Perangai masing-masing tak matang. Wong kwai heng (paling pendiam), Andi (banyak cekadak), Hazman (banyak alsan), Chong chee kam (semua ok). Mana Kamalraj? 


20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
ini ialah hadiah dari mereka semasa sambutan hari guru sekolah. I AM THE AWESOME TEACHER. Syahdunya... 
20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,
Sebelum masuk kelas saya, baca motivasi ini dulu. 

20 KALI TANPA GAGAL, leamustafa.com, kelas abad ke 21, kelas cantik, hiasan kelas, anugerah kelas,

Mereka adalah pelengkap hari-hari saya di sekolah. Kalau tak nampak mereka
, saya akan tetap cari. Sedaya upaya saya cuba memberi yang terbaik pada diri mereka. Marah saya, geram saya, sakit jiwa saya, tak bawa ke mana-mana pun. Selalu orang tak nampak sangat sesi petang, ada yang kata, bila ajar sesi petang tak glamour, tak penting. Tapi pada saya, pendidikan awal ini lagi penting, sebab nak didik jiwa mereka. 

Mereka masih mentah, dan sangat-sangat perlukan bimbingan. Memang lah saya kuat membebel, suruh kemas kelas dan sebagainya, tapi semua itu untuk kebaikan mereka. Saya mahu mereka rasa bangga, bila sebut 2 Aktif sahaja, owh.. kelas yang selalu menang tu kan? Kelas cantik dan bersih. Mereka berhak terima, kerana mereka yang paling banyak masa dalam kelas. Mereka telah berusaha, dan saya? saya hanya tumpang gembira. Semoga 2 Aktif akan terus menang. 



ABAH


Abah,
Apa yang best tentang abah ek? Rasanya semua best. Masa kecik-kecik dulu, tak perasan pun abah ni special. Masa kecik-kecik hanya nampak mak aje. Sebab abah jarang sangat cakap. abah cakap, time nak marah kami adik-beradik. Rupa-rupanya bila dah semakin membesar, baru perasan, abah paling senang nak deal.

Masa saya bercerai kali pertama, abah kata, teruskan aje hidup ni. Kita kene berani, sebab kita memang tak tahu apa yang ada kat depan kita. Abah beri kepercayaan yang penuh pada saya. Abahlah yang beri peluang pada saya memandu ke Cameron Highlands. Masa tu mak dah kecut perut. Tapi Abah rilek aje. Abah kata, kalau saya bawa laju-laju atau apa-apa yang mungkin terjadi, abah akan terus tarik hand break kereta. Selepas itu, saya sedar, semangat Abah sangat kuat.

Bila saya beritahu saya nak kahwen kali kedua, Abah senyum aje. Abah kata, kalau jodoh ini baik, ia akan baik sentiasa. Abah mesti nak cakap dengan saya, setiap kali saya telefon mak. Tapi saya ni jarang nak dail no abah. Bila dapat cakap dengan Abah, rasa hati tenang sikit. Pernah sekali, Abah telefon dan menangis, masa tu rasa sayu sangat hati. Bila Abah menangis, itu maknanya, hatinya sangat terguris.

Abah menyaksikan banyak perkara berlaku dalam hidup saya. Saya naik pentas ambil ijazah, saya berkahwen kali pertama, saya bercerai, saya berkahwen kali kedua, saya pindah ke Selangor. Dan saya harap abah akan sempat tengok saya naik pentas dua kali lagi. Suka duka, pahit manis. Semangat Abah mengalir dalam semangat saya. Abah, kuatlah semangat menghadapi hari-hari akan datang. Semoga Abah baik-baik sahaja dan berada dalam lindungan Allah S.W.T selalu. Tiba-tiba jadi sendu, bila dengar lagu Arjuna Beta.

#Mata saya masuk habuk.


DIETLICIOUSS DI BULAN RAMADHAN


Alhamdulillah. Ramadhan datang. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan untuk menikmati bulan penuh barakah ini. Bila time puasa, saya selalu pasang niat nak diet. Korang pun mesti dah pasang niat nak diet jugak kan? Inilah masa yang sesuai, sebab korang memang wajib tahan makan. Samalah. Itupun harapan saya juga. Harap-harap janganlah tinggal harapan. Sebab selalu pujuk hati, esok masih ada. Bulan puasa ni, saya tak masuk mana-mana acara larian, berehat. Jadi, tak mau badan berat sangat bila lepas raya 5 hari, dah ada event nak kene lari 5km. 

Dah cuba DIETLICIOUSS? Hari ni, saya laki bini cuba menu dietliciouss. Ayat mudah faham, menu yang disediakan disertakan sekali dengan timbang jumlah kalori. Macam pakai penimbang tepung nak buat kek tu. Korang ada ke? 

dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
Masa rehat kerja tadi makan ini aje dengan harapan saya tak meroyan kelaparan. 


dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
380 cal - BBQ with Blue Berry Sauce with Trio Pasta & Romaine

Selalu orang cakap, makanan diet ni tak sedap. Diteliciouss memang terbaik. Sedap. Semua rasanya kena. Dan yang penting, saya tak terlalu kenyang. Saya habis 380 kalori dengan selesa. Memang sesuai lah sukatan makanan macam ni pada bulan Ramadhan. Tapi kalau betul-betul amek makanan macam ni, dengan izin Allah, boleh. Mestilah istiqomah kan?

Mujurlah saya dapat suami yang layan aje perangai "angan-angan diet dan kurus" saya sambil diselangi dengan geleng-geleng kepala. Dia pun turut aje. Kata dia, kalau dia lapar, siap!!! Untuk isteri-isteri yang sepesen dengan saya a.k.a nak diet, dan ilmu memasak pun tak berapa nak ada. Bolehlah cuba Dietliciouss. Penghantaran sampai depan pintu rumah dan pejabat.

dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
Semua tempat itu boleh dihantar pada hari yang sama
jika tempahan sebelum jam 12 tengahari. Kalau tak masuk dalam kawasan,
kene order jenis frozen lah

Menu bulan Ramadhan versi diet pun dah ada. Kellass gitu? Saya cuba jugak. Walaupun mengajar petang akan balik 5.30 petang, tapi tahap kesesakan di Persiaran Surian adalah sesuatu yang berada di luar jangkaan. Orang nak balik rumah, nak masak, nak pi PARAM (Pasar Ramadhan) dan BARAM (Bazar Ramadhan) dan termasuk yang nak melaram buka puasa kat luar. Kadang-kadang, sampai dua jam duduk aje dalam kereta kat jalan Persiaran Surian menghala ke Mutiara Damansara. Padahal, jarak sekolah dengan rumah hanya sekangkang gajah. 

dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
Menu 2 hari untuk Khamis dan Jumaat

Kalau nak order, kene tengok betul-betul. ada 2 jenis, HE dan WL. Kalau masih tak faham, tanya sahaja apa sahaja pada nombor yang diberi dalam Instagram Dietliciouss. Saya tanya semua benda, walaupun kekadang rasa macam tak penting, rupanya penting untuk saya sebagai orang baru terjebak. 

dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
Buat masa sekarang, yang WL sangat menyeramkan. Takut lepas makan, saya bantai makan nasi lagi. Kami laki bini masih dengan HE. Takut tak cukup makan weiiii. 

dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
Pakej berbuka untuk seorang makan. Kalau saya yang makan? (Garu kepala dulu)



dietliciouss, menu ramadhan, diet, leamustafa.com, diet malaysia, jom diet, bulan puasa,
Menu untuk orang berpantang pun ada. Terbaik gitu. 

Ini hanya salah satu cadangan pilihan makanan yang ada sekarang. Oleh kerana Abe saya ni, makannya senang aje. Ada nasi, ada kuah sup, ada ayam jenis dada goreng dan sambal belacan, setel. Saya tak perlu belajar masak lemak cili padi, asam pedas bagai. Itu mungkin salah satu sebab Abe boleh terima makan menu gini-gini. 

Tapi, kalau dah makan diet-diet gini, tapi korang punya berat badan tak turun, hhahha...jangan salahkan saya. Makanan cenggini adalah untuk membantu usaha untuk turun berat badan, diselangi dengan sedikit work out yang dibuat bersama , bukan dilihat sahaja. 

Kepada Dietliciouss, tahniah dan semoga perniagaan anda akan terus maju dan bertambah-tambah rezeki anda. Perniagaan Pada kawan-kawan saya, Ramadan Ya Kareem. Semoga kita sentiasa dilimpahi dengan kesempatan masa yang penuh berakah dan rahmat dalam bulan Ramadhan ini. Meskipun, anda tak kurus-kurus juga bulan puasa ni, paling tidak anda dah berjaya berniat untuk kurus. Niat tu pun pahala. 



LARIAN HARI DARAH


Esok dah nak sekolah semula. Rasa macam tak cukup aje cuti kali ini. 14 hari yang berlalu terasa sangat sekejap. Dicampur dengan ulang alik ke UM untuk sipakan tugasan, rasa sangat masa tu menceburui saya. Mujur Abe faham saya yang tengah sambung belajar ni. Tak adalah Abe nak bising-bising walapun rasa serba salah sebab selalu tak ada kat rumah. 

Selapas Shah Alam Picnic Run tempoh hari, saya sambung lagi misi dengan Blood Donors Run.  Sampai aje Tasik Titiwangsa, hujan dah lebat. Nak lari dalam hujan ke ni? Ramai-ramai lah peserta berteduh dalam khemah-khemah pameran. Bila T-shirt warna merah pekat macam darah, pandangan saya pun merah juga. Larian sempena hari darah, memang kene warna merah. 

blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,

blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,

Dalam duk berteduh dalam khemah, sempatlah saya berkenalan dengan Geja, seorang perempuan berbangsa India. Saya tegurlah, Hai, sorang aje?" Geja buat isyarat tangan pada telinga dan saya faham "tak dengar" . Terkedu seketika. Kurang upaya pendengaran pun masuk larian. Insaf, insaf. Terima kasih Geja, menjadi teman saya sepanjang larian ini. 


blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,

Pertama kali dalam hdiup, saya lari dalam hujan. Jalan agak licin, dan banyak kawasan air bertakung. Sepanjang larian, saya sangat takut kalau terjatuh dan tersungkur. Kemungkinan-kemungkinan yang saya mesti hadapi. Mujurlah, ramai petugas larian sepanjang kawasan larian. Rasa lega. Cuma satu, pengguna jalan raya di Malaysia ini, kurang peka dengan aktiviti yang berlaku di jalan raya. Bila jalan tu kosong, mulalah nak memecut aje. Hampir-hampir nak kene sauk dengan kereta bila saya keluar sedikit ke jalan raya untuk elak kawasan air bertakung. 

blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,
Cop pertama - Tanda dah habis satu pusingan 

blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,
Cop kedua - pusingan terakhir

blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,
Bersama petugas program



blood donors run, leamustafa.com, larian hari darah,

Walaupun berlari dalam hujan, saya tak patah semangat. Sepanjang larian, memang nak kene cabar diri sendiri. Mesti nak lari dan jangan jadi orang paling lambat. Hahahha. Pencapaian 5.2km dalam masa 45 minit sangat-sangat membanggakan diri sendiri. Kalau tak paksa, agaknya saya masih tidur atas katil, bermalas-malasan. Lagi best, saya dapat tambah lagi koleksi medal finisher saya. Angan-angan, nak habiskan 10 larian tahun ini. Agak-agak boleh tak? 





SEHARI DI RMC


Royal Military College. Pernah sampai? Saya pertama kali jejak kaki ke sini setelah menjadi guru. Hari Sabtu, 13 Jun, saya telah dijemput untuk membantu guru Pendidikan Islam di sini mengadakan kelas tambahan untuk pelajar-pelajar tingkatan 5. Loncat kegembiraan (dalam hati aje tau). Pertama, sebab tak pernah sampai. Kedua, nak berkongsi ilmu untuk calon-salon SPM, memang saya suka cari pengalaman baru. 

Program kelas tambahan di RMC ini berlangsung selama seminggu semasa cuti sekolah. Dari pagi sampailah malam. Kental sungguh jiwa budak-budak RMC. Walaupun penat, mereka gagahkan juga diri untuk belajar. Meskipun ternampak dua tiga orang terlelap kerana kepenatan, mereka tetap siapkan kerja dan sangat usaha mengekang mata daripada ngantuk. 

sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Dapat juga sekeping di sini

sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Inilah kawan, Pn Zubaidah yang jemput saya datang ke sini. Terima kasih beb.

sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Selagi tak tabik, jangan masuk kelas ye.
Budaya di sini, kalau nak masuk ke kelas, akan beri tabik dan hentak kaki di luar kelas. Memandangkan saya ni bukan orang RMC, jadi saya tak faham pun. Pelajar ini, ketuk pintu nak masuk kelas. Saya pandang sekali sahaja. Rupaya dia tak masuk-masuk. Saya perlu cakap, "ok, kamu boleh masuk". Dia tabik dan hentak kaki, baru masuk. Saya terus ketawa.

Dan yang paling best, pelajar di sini panggil guru-guru mereka "Tuan atau Puan/ Madam". Singkatnya "mem". Mula-mula mereka panggil "mem", rasa nak ketawa pun ada. Tapi dah sampai empat lima kali, rasa dah biasa. Seronok pulak. 

Ada sekali tu, tengah beri penerangan, seorang pelajar berdiri dan tabik. "Mem". Terperanjat saya. Rupanya dia nak minta izin ke tandas. Allah, baiknya minta izin macam tu sekali.

sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Antara guru yang terlibat dengan kelas tambahan Pendidikan Islam
 Kepada barisan guru pendidikan Islam RMC, terima kasih jemput saya ye. In sha Allah, ada peluang kita berjumpa lagi.


sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Kalau tak jumpa kapal terbang ni, maknanya korang belum sampai RMC

sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Itu dia perwira-perwira negara

Sepanjang kelas tambahan berlangsung, ketepatan masa sangat dijaga. Kata mula 10.30 pagi, 10.29 pagi tu dah penuh kelas. Dan mereka dah mula sambung kerja masing-masing. Mereka ini perwira nusa dan bangsa, latihan macam ni memang bagus dalam membentuk akhlak yang baik.

sehari di rmc, leamustafa.com, mtd, maktab tentera diraja,
Khusyuk menyiapkan tugasan dalam modul

Sepanjang program, mereka sangat memberi kerjasama. Perangai pun perangai yang menyejukkan hati dan mata. Menghormati orang lebih tua. Saya doakan semoga calon-calon spm RMC tahun ini memperoleh keputusan yang cemerlang. Orang-orang hebat memang banyak dugaan. Nak belajar aliran akademik dan latihan ketenteraan, memang memerlukan tahap fizikal dan mental yang tinggi. Semoga berjaya di masa-masa akan datang ye.


TAWARAN HADIAH LATIHAN PERSEKUTUAN (HLP) DAN CUTI BELAJAR BERGAJI PENUH TANPA BIASISWA (CBBP TB) PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (PPPS) AMBILAN TAHUN 2016




TAWARAN HADIAH LATIHAN PERSEKUTUAN (HLP) DAN CUTI BELAJAR BERGAJI PENUH TANPA BIASISWA (CBBP TB) PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (PPPS) AMBILAN TAHUN 2016


SILA KLIK DI SINI 

GIGI PALSU


Hari ini secara rasminya, suami saya pakai gigi palsu. Baru 34 tahun ye, belum masuk kategori atok-atok lagi, tapi bab gigi, dah sama dah. Kalau dulu, asal gigi palsu aje, kale emas tu kan? Terbayang gak suami saya pakai gigi emas tu kan? Tapi tak terjadi pun. 

Akibat gigi gerahamnya yang sakit, doktor buat keputusan cabut terus gigi. Maka, dengan ruang gigi geraham yang besar itu digantilah dengan gigi palsu. 

Kalau tak ganti dengan gigi palsu, ruang gusi yang kosong tu, mudah dimasuki dengan sisa-sisa makanan yang dimakan. Kesian juga kalau terselit daging ke, ikan ke, lagi parah kalau tulang tercucuk kat situ. Berperanglah dia nak keluarkan tulang yang besarnya, alahai.... jarum peniti tudung saya tu. Mata manalah yang boleh nampak? 


gigi palsu, leamustafa.com, lea mustafa, polident, gigi buat, putrajaya

Inilah rupa gigi palsu suami saya. Kata doktor, ini untuk sementara sahaja sebelum nak tanam gigi baru. Maka, inilah gigi ekspress suami saya. heheheh. Dapat bayangkan macam mana tak selesanya bila kene pakai gigi. Nampak tak gigi suami saya tu? Cangkuk besi tu nak letak pada gigi sebelah supaya gigi palsu tu dapat duduk elok aje. Korang nampak tak gusi palsu tu? Sedikit buat Abe tak selesa. Memula aje, nanti lama sikit ok dah tu. 

Benda pertama saya cakap ialah, "Sayang, you dengan atok-atok kat luar tu dah setaraf". Hamik aku gelak tak hengat dunia. Takpe, lepas raya nanti, nak mula dengan proses tanam gigi kan? Lepas dapat gigi baru, Abe bawa keluar pack POLIDENT. Tengok, POLIDENT pun disyorkan oleh para doktor. Hahahha. Teringat Kilauan Emas. Hospital bagi sampel aje ye. Pasni, kene beli sendiri. 


gigi palsu, leamustafa.com, lea mustafa, polident, gigi buat, putrajaya

Sedikit tentang  POLIDENT. Polident ialah pembersih gigi palsu dalam bentuk tablet. Dan ini merupakan cara terbersih untuk membersihkan gigi palsu ketika ia berada diluar mulut. 


gigi palsu, leamustafa.com, lea mustafa, polident, gigi buat, putrajaya

Setiap hari, sebelum tidur kene buat rutin ini. Pertama, basuh dulu gigi palsu. Kedua, rendam dalam bekas yang disediakan. 



gigi palsu, leamustafa.com, lea mustafa, polident, gigi buat, putrajaya

Ketiga, ambil satu tablet Polident dan masukkan ke dalam bekas gigi plasu. 

gigi palsu, leamustafa.com, lea mustafa, polident, gigi buat, putrajaya

Tengok tu, berbuih-buih. Kelima , tutup bekas. Biarkan semalaman. Sebenarnya, gigi suami saya cantik lagi dari gigi saya. Gigi saya tak rata. Bila tak rata, gigi kadang-kadang rasa macam nak tertanggal aje. Saya masih lagi membuat survey kalau-kalau ada hospital yang sesuai dengan bajet saya. Ini kene buat baudget perancangan 2016. 

Sambil menulis ni pun saya tersenyum. Suami saya pakai gigi palsu? Memang tak caya, tapi itulah kebenarannya. Segala nikmat Allah S.W.T yang kita masih ada, gunakan dan peliharalah sebaik mungkin. Sebab bila tak ada, akan rasa rindu yang amat sangat. Dan jangan tak tahu suami saya masih lagi simpan gigi geraham yang dicabut tempoh hari. Khazanah terbaik. 

Babai. 

TANDA HIJAU SAPS


KRIK..KRIKK 

Tanda hijau ini membuatkan baki cuti saya lebih tenang. Markah peperiksaan pertengahan tahun yang perlu disiapkan sebelum hari persekolahan penggal kedua bermula. Serius, memang tenang. Dah boleh hadap, banyak benda-benda lain lepas ni. 

Sebetulnya, saya dah pulun separuh dari jumlah kelas yang ada sebelum cuti tempoh hari, tapi bila dah mula cuti, otak pun terus tuned mood cuti. Nak rehat. Nak cakap rehat, tak juga. Banyak juga perkara-perkara yang perlu diselesaikan. Sekurang-kurangnya tanda hijau yang dikejar oleh S/U peperiksaan dah selsai. 

Selagi tak siap sepenuhnya nak buat apa pun tak senang. Kesian Abe juga, kadang-kadang rasa masa dengan dia tak ada banyak. Mudah-mudahan cuti yang berbaki, ada juga masa nak spend masa bersama. Hoyeaaayyy!!!!

leamustafa.com, Lea Mustafa, Bila Sudah Hijau, saps, sistem analisis peperiksaan sekolah,

JOM LARI 5KM


Selepas berjaya buat larian 5KM pada Shah Alam Picnic Run 2015 tempohari, saya teruskan pencarian mengumpul finisher medal. Untuk newbie macam saya ni, 5km cukupah untuk tahun pertama ini. Bimbang-bimbang tak cukup tenaga dan usaha nak buat lebih.

Sebab saya masuk acara larian sorang-sorang, jadi saya pilih semua aktiviti yang berlangsung pada hari Ahad. Kalau event larian yang besar-besar dan saban tahun diadakan, selalunya cepat habis. Kalau lambat memang tak ada harapan lah kan.

Acara lari saya yang terdekat ini ialah Blood Donor Run 2015. Dah tutup dah untuk masa yang terdekat ni, tapi kalau tak silap ada lagi nanti. Kalau nak tahu apa-apa event yang akan datang boleh pergi ke The Running Deo. List event larian terkini bermula Jun sehingga Disember. Buat masa sekarang ada 5 kot acara lari-lari yang dah masuk dalam jadual. 5km aje tau. Kalau korang join sama, jomlah.

JOM LARI 5KM, leamustafa.com, lari, fun run, running malaysia, run to finish,



JOM LARI 5KM, leamustafa.com, lari, fun run, running malaysia, run to finish,

JOM LARI 5KM, leamustafa.com, lari, fun run, running malaysia, run to finish,


JOM LARI 5KM, leamustafa.com, lari, fun run, running malaysia, run to finish,


Sekarang saya tunggu satu acara lari waktu malam iaitu BSN Putrajaya Night Marathon. Buat masa sekarang pendaftaran belum dibuka. Tetapi keep in touch kalau nak cari pengalaman lari waktu malam. Hari ni, nak pergi ambil race kit untuk acara lari hari Ahad ni. Still, masih masuk sorang-sorang. Kalau ada sesapa kenal masa larian nanti, boleh-boleh tegur saya ye. Have fun, have run. 







MALAM DI DATARAN MERDEKA


Tak pernah rasanya jejak kaki di Dataran Merdeka. Selalunya tengok kat tv aje kalau ada apa-apa event macam Hari Kebangsaan ke. Jadi malam ni saya  singgah juga. Ambil angin malam sambil tengok lampu. Abe pun tak pernah, even zaman dia bercinta-cintun dulu. Ni pun 1st time dia. Auuww.

Lighting kat Dataran Merdeka, untuk Abe yang suka ambil gambar, agak mencabar juga. Jenuh jugalah nak memenuhi kehendak Abe, kejap depan, belakang, kanan kiri, toleh sana sini. Layankan aje, kalau tidak gambar yang terhasil nanti, gelap aje. 

Kami selalu macam tu, suka jalan-jalan tengok lampu. Sambil Abe memandu, sambil tulah saya mula buka cerita, pot pet pot pet. Abe cuma cakap emm, ok... erm.... kalau bagi rahsia suruh dia simpan, kompem selamat aje rahsia tu. Kadang-kadang tu sampai terlajak-lajak jalan, salah masuk simpang dek kerana banyak sangat saya cakap. 


MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
Bahagian ini terletak gambar-gambar Perdana Menteri Malaysia
MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !

MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
Ini kali kedua saya bergambar di jalan raya, selepas di tengah bandar Barcelona. Nampak tak Bangunan Sultan Abdul Samad tu? Cantikkan. 

MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
Pijak rumput di Dataran Merdeka tanda jiwa ini jiwa pahlawan

MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
So comel Abe saya

MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
Sebahagian keluarga yang berkunjung di Dataran Merdeka

MALAM DI DATARAN MERDEKA, leamustafa.com, dataran merdeka, bangunan abdul samad, kuala lumpur, dataran,
Tenang aje kawasan ini dan bersih.

Kalau ada masa, mai lah bawa anak-anak mai sini. Bapak-bapak bawa duit lebih, sebab mesti anak-anak nak jugak beli mainan lampu-lampu yang boleh baling ke atas dan kutip balik tu. Ada juga nampak polis bandaraya round dua tiga kali. Kerap jugalah. Saya cadangkan bawa bekal air sendiri, saya tak nampak kelibat gerai-gerai jual makanan. Bagus juga, nak mengelakkan dari banyak sampah sepah sana sini. Kalau anak-anak anda haus, nanti meragam pulak, Terbantot usaha anda untuk release tension, kot-kot nanti bertambah tension. 

Dah dapat bergambar di salah satu tempat yang paling bersejarah dalam negara Malaysia, rasa tak serba salah dah. Lepas 20 minit, saya dah mula berpeluh-peluh. Abe kata, waktu malam pun kawasan ni tak berangin, bendera aje yang kene angin, sebab dah terhalang dengan bangunan yang tinggi. Sebab dah rasa tekak kering, kami pun balik. Cukuplah gambar-gambar untuk koleksi entry saya. 

Dataran Merdeka boleh jadi salah satu tempat untuk bawa keluarga riadah waktu malam. Boleh berbasikal, skate board, kalau tak uji kemahiran mengambil gambar, inilah salah satu tempat yang boleh dipertimbangkan. Kalau datang waktu siang, dengan berjalan kaki, boleh round sekeliling Dataran Merdeka, ada banyak bangunan lama-lama yang boleh dikunjungi, malam-malam ni tak nampak apa sangat. Hokkay?