APA YANG KITA CARI

zawawi ismail, leamustafa.com, apa yang kita cari, kelas master,

Sebelum tidur ni, masih terngiang-ngiang di telinga saya lontaran soalan Dr Zawawi bin Ismail dalam kelas tadi. Apa yang kita cari? dalam kerjaya, apa yang saya cari? Soalan ini buat saya terkaku seketika. 

Cari apa dalam kerjaya kita sebenarnya? Cari duit? Duit akan pergi bersama-sama hutang yang kita bayar. 

Saya sendiri. Saya mencari kepuasan dalam kerjaya saya. Kepuasan dalam perkara yang saya lakukan. 10 tahun mengajar, rasanya belum capai tahap kepuasan betul-betul mengajar dalam kelas sama tara nilai 10 tahun. Kalau buat anggaran, barangkali 4 atau 5 tahun. 

Apakah saya puas dengan menjadi guru biasa? Apakah saya puas jika saya menjadi pensyarah? Atau sudahkah saya puas bila tidak bekerja? Menjadi guru, pahalanya berpanjangan selagi mana ilmunya dimanfaatkan. 

Nikmat sebenar mengajar. Itu yang saya cari. Bila mengajar, nikmatnya sukar untuk digambarkan. Kadang-kadang sampai hilang suara, suara tinggi rendah, macam-macam ragam anak-anak murid kita. Lawak tengik buat anak-anak kita ketawa. Rasa sedih bila semua markah mereka merah belaka. Saya tetap cari yang ini. Saya puas dengan cara ini. 

Cuma, bahu ini terkadang senget menahan beban yang tertimpa-timpa. Wajah manis ke kelas hilang tiba-tiba. Bukan itu yang saya cari. Sehingga ini, saya masih tercari-cari, adakah ini yang saya mahukan? Atau sebenarnya, apa yang saya cari masih belum ditemui. 




No comments