TAK SEMPAT NAK BERGAMBAR


Hari pertama sekolah, berlalu dengan sangat pantas. Saya bertugas di pintu utama, sambut pelajar-pelajar datang ke sekolah, pada jam 12.25 tengahari. Erm, memang saya yang sedia ada tidak Qu Putih ini akan Qu Hitam lah jawabnya. Tak sempat nak bergambar. 

Anak-anak dihantar sampai depan pagar sekolah. Lagi best, nak hantar sampai depan tapak perhimpunan. pandai juga ibu bapa "chong" saya kata, nak beli buku kat koperasi. Saya kata ok, anak pun senyum. Paham dah aku tu. Tak sempat nak bergambar. 

Hari pertama kali dalam hidup saya menjadi guru, saya mengajar kelas peralihan. Sempat memperkenalkan diri sahaja, kemudian murid-murid dah ada program taklimat untuk pelajar-pelajar baru. Pun saya tak sempat nak bergambar. 

Hari pertama pelajar-pelajar tingkatan 1 akan menunaikan solat zuhur di sekolah. Saya dan kak kiah dah standby di surau. Pun tak sempat nak bergambar. 

Serius, tak sempat. Hari pertama memang sibuk banyak. Dapat rasa duduk lama sikit ketika perhimpunan. Dah terima tanggungjawab guru disiplin, maka saya memantau pelajar supaya berasa dalam keadaan yang tenang ketika perhimpunan dijalankan. Ok, yang ini saya sempat ambilkan gambar orang lain. 

Saya ni bukan kategori guru mak cik-mak cik, sampai tak sempat nak bergambor bagai dalam kelas. Anak murid saya ada 53 dalam-satu-satu masa Pendidikan Islam. Kang berselpie, kang ada pulak yang macam-macam kat belakang. Budak-budak suka aje nak bergambor. Haish!!! Glamour gitu. Dapat selit separuh muka masuk dalam pesbuk cikgu pun,instagram cikgu,  dah kira teror dah. Biasalah, budak-budak tengah nak up!!!

Insha Allah, kami sentiasa berusaha untuk mendidik anak-anak tuan puan dengan pendekatan yang paling moden. Paling canggih. Tapi jangan sebab tak sempat nak bergambar, saya dikecam sebagai guru mak cik-mak cik. Jangan tak tau, Sebab cikgu mak cik-mak cik ni lah yang jadikan saya sempurna. Sebab guru-guru yang tak berselpie nilah, saya jadi guru sekarang. 

Sekarang, memamg tak sempat nak bergambar, akan ada masanya nanti. Bukan tak sporting, nanti-nanti lah ye. 

No comments