Saturday, April 30, 2016

ANALISIS FORMAT SPM 2015






Assalamualaikum. Harapan saya semoga perkongsian ini berguna untuk semua. 


ANALISIS FORMAT SPM 2015, www.leamustafa.com, spm pendidikan islam,

Tulisan saya hanya sekadar tulisan biasa. Apa yang saya lakukan hanyalah satu pandangan peribadi berdasarkan kepada kertas soalan SPM Pendidikan Islam 2015 yang ditunjukkan kepada saya oleh anak murid saya, Azzalea. Sekarang, beliau ada di Argentina. Best kan? Selepas exam sahaja, dia serahkan kertas soalannya kepada saya. Katanya, "ustazah ambillah, saya dah tak perlu." 

Jangan terikat sepenuhnya kepada bentuk soalan, susunan dan cara pertanyaan kerana pandangan ini adalah pandangan peribadi. 

Ish-ish... buda-budak zaman sekarang. 

Semoga berjaya kalian semua. 

Kertas 2 Pendidikan Islam 

Muah ciked !!!

40 MINIT KEDUA




Akhirnya, tempoh 30 hari dari  pemantauan pertama pun sampai. Dalam berkira-kira nak datang hari Khamis atau Jumaat, akhirnya dia pilih hari Jumaat. 

Kebetulan, perancangan Allah tu selalunya tepat. Semalam adalah hari e-learning untuk satu UM. Maka beronlinelah saya dari sekolah. 

Biasalah, kalau dah duduk kat sekolah tu, segala macam mak nenek nak dibuatnya. Pegawai PPD datang jam 2.20 petang. Saya pinjam anak-anak murid dari kelas kawan-kawan selama 2 masa. Mujurlah, masih ada yang sudi membantu. 

Masa yang digunakan secara tepat ialah 40 minit sahaja. Dalam pada anak-anak murid saya yang blur, sebab semalam tak ada kelas dengan mereka. Jadi, main tarik aje untuk selamatkan keadaan. 

40 minit berlalu dengan cepat. Dengan usaha, kerjasama pelajar dan bantuan dari Allah, saya berjaya habiskan dengan baik. 

40 MINIT KEDUA, LEAMUSTAFA.COM, PEMANTAUAN PPD,

Dan inilah markahnya. 86.6 peratus. Hikmahnya Allah dalam menegur manusia.

Saya buat sesuatu yang baru dalam pengajaran saya. Saya percaya, kita masih belum terlambat. Terlalu banyak teknologi yang ada di sekitar kita untuk kita guna. 

Anak-anak murid kita hidup dalam dunia ini. Kita kene lebih dua tapak ke hadapan. Betul kan?  


Wednesday, April 27, 2016

ANALISIS KERTAS 1 SPM 2015




Gambar Hiasan

Perlu diingatkan guru hanya menggunakan kata kunci dalam menulis analisis tajuk.

Pendidikan Islam 
Kertas 1 
2 Jam 
1223/1


Bahagian Objektif 
Akidah  : 1-5
1- Murtad
2-Ajaran Sesat
3- Sihir 
4- Perkara yang membatalkan iman
5- Minum arak 


IBADAT : 6 – 14
6-Gadaian 
7-Hutang 
8-Sewaan 
9-Haji 
10-Wajib Haji
11- Nafar
12- Idah
13- Talak
14-Akikah


SIRAH : 15-18
15- Imam Abu Hanifah 
16- Kerajaan Abbasiyah 
17- Khalifah Umar al-Khattab
18- Khulafa ar-Rashidin

AKHLAK : 19-20
19- Adab berjihad
20- Adab berjihad

ITK (Isi Tempat Kosong)Tajuk
21- Syirik
22- Mencuri
23- Kemanisan iman
24- Minum arak
25- Gadaian
26- Hutang
27- Jenis tawaf
28- Jenis tawaf
29- Adab amar makruf nahi munkar
30- Khulafa ar-Rasyidin
31- Imam al-Bukhari
32- Kerajaan Bani Abbasiyah
33- Susunan wali
34- Dosa
35- Jual beli
36- Imam Abu Hanifah
37- Anak yatim
38- Talak
39- Zihar
40- Sembelih

ITK (Isi Tempat Kosong)Jenis Soalan
21- Rajah
22- Pernyataan
23- Pernyataan
24- Rajah
25- Pilih jawapan
26- Pilih jawapan
27- Pilih jawapan
28- Pilih jawapan
29- Rajah
30- Pernyataan
31- Pernyataan
32- Pernyataan
33- Rajah
34- Pernyataan
35- Pernyataan
36- Pernyataan
37- Pilih jawapan
38-  Pilih jawapan
39-  Pilih jawapan
40-  Pilih jawapan

Bahagian B
1(a) i,ii,iii- Ahli Sunnah Wal Jamaah
Sumber, prinsip, pandangan terhadap isu


1(b) i,ii,iii- Qazaf
Maksud, faktor, kesan 

2(a) i,ii,- Mahar 
Maksud, hikmah

2(b) i,ii,- Walimatul Urus
Hukum, perkara mesti elakkan, 

(KBAT) kenalpasti perkara yang tidak penuhi syariat dan berikan komen. 

3(a) i,ii,- Khulafa Ar -Rasyidin
Ciri kepimpinan, akibat membelakangkan 

3(b) i,ii,- Syeikh Muhammad Abduh 
Sifat peribadi, sumbangan dalm bidang pendidikan 

3(c) i,ii,- Adab terhadap pemimpin
Maksud, dua tanggungjawab 
(KBAT) - Ulil Amri pemimpin atau ulam. Beri pendapat. 


4(a) i,ii,- Penyebaran IslamBani Abbasyiyah 
Faktor luaran, kesan penyebaran dari aspek akidah

4(b) i,ii,- Imam Shafie
Nama kitab, dua cara mencontohi tokoh 

4(c) i,ii,- Adab terhadap orang sakit
Aspek rohani pesakit, perkara awal bila terima musibah, 
(KBAT) - Hospital mesra ibadah. 






Monday, April 25, 2016

PLANNER UNTUK DIRIKU




Sekarang dah terjebak dengan penulis konvesional. Lama betul tak menulis di sini. Bukan lupa, cuma masih tak pandai bahagikan masa. 

Tulis kat buku, bukan merapu panjang-panjang pun, hanya tulis kata-kata semangat, jurnal kehidupan, apa yang berlaku. Rasa seronok sebab boleh tampal-tampal sekali. Setakat ni, saya dah ada dua jenis, satu besar dan satu lagi bersaiz A5. 

Planner, sepatutnya jadi satu guideline untuk rancang apa yang kita nak buat pada masa depan. Rancangan apa yang kita nak buat dalam minggu, hari dan sebagainya. Tapi, setakat ini, planner saya, saya tampal dan tulis-tulis perkara-perkara yang dah berlaku dalam hidup saya. 

Saya gembira dan saya suka. Apa-apa yang saya buat dan membuatkan hati saya bahagia, sudah cukup untuk saya. Adakalanya, saya tampal gambar yang di cetak de kedai. Supaya saya boleh mengingati moment-moment saya. 

Sebenarnya, planner juga adalah salah satu cara untuk saya melepaskan rasa stress saya. Saya akan menulis, menampal, menyelak semula tulisan saya. Perasaan ini susah nak diterjemahkan, tetapi ia sangat memuaskan. 

Betul juga masa dengan planner adalah masa untuk kita bersendiri. Untuk kita melayan isi hati sendiri. Dengan washitape, kad-kad comel, sticker dan macam-macam lagi, buat saya makin seronok. Saya dapat memberikan segalanya ketika saya buka planner saya. 

Tak salah punya planner, meskipun, apa yang dicatat adalah 
benda-benda yang lepas. Sebenarnya, kita memang sudah merancang, kita merancang untuk menulis masa-masa yang telah berlaku dalam hidup kita. 


Hidup yang pernah ada 







Thursday, April 7, 2016

IBADAH HAJI ~ DAH KE BELUM?

Bagi warganegara yang belum pernah menunaikan ibadah Haji, kos = RM9,980.00 [Tabung Haji]


Bagi warganegara yang sudah pernah menunaikan ibadah Haji, kos = RM18,890.00 [Tabung Haji]

Bagi yang mereka yang berhasrat nak menunaikan ibadah Haji mengikut pakej swasta, contohnya:

  1. pakej paling murah TH Travel & Tours = RM39,990.00
  2. pakej paling murah Batuta Travel & Tours = RM24,496
  3. pakej paling murah Andalusia Travel & Tours = RM21,154

Berdasarkan data Trading Economics, purata inflasi di Malaysia dari 1973-2016 = 3.67%

Soalan #1 berapakah kos menunaikan ibadah haji 11 tahun dari sekarang?

Soalan #2 sudah siap sediakan simpanan untuk menunaikan ibadah Haji?

Soalan #3 berapa kerap nak tunaikan ibadah Haji?

Soalan #4 DAH DAFTAR HAJI KE BELUM?



Jika Kamu Bersyukur, Syukur

Penulis undangan,

M.K. Anwar Rangkuti, AFPM
|| Chief Digital Curator 
|| http://SolidusDenarius.com
|| FPAM #015579   || FIMM #043-0-21048 ||



Riba, usury, haram
RIBA FREE MUSLIM

Visitors