Nota Pop Up

Pop Up ialah suatu bahan yang membentuk suatu struktur tiga dimensi apabila halaman dibuka. Pop Up banyak diaplikasikan dalam buku kanak-kanak agar ia lebih kelihatan menarik. Dan menggunakan bahan seperti kertas, gam dan gunting sahaja.

Maka, timbullah idea pada saya untuk murid menghasilkan Nota Pop Up dalam buku. Saya memang suka murid menghasilkan nota yang basednya dalam buku tulis sendiri. Mudah diakses dan jika disemak semula amatlah menarik.

Sebelum mula, saya mengajar murid-murid asas membuat Pop Up terlebih dahulu. Saya menunjukkan kaedah yang paling simple. Rupanya, anak-anak ini sudah terdedah dengan Pop Up sejak sekolah rendah. Jadi, tugas saya menjadi lebih mudah.

Tajuk apa ye? Erm... Apa kata tajuk solat berjemaah dengan nota Pop Up. Wow, hasil yang anak-anak murid saya hasilkan amat bagus. Ada hasil yang buat saya saya teruja. Sungguh, anak-anak ini kreatif.










Banyak lagi hasil nota Pop Up yang dibuat oleh anak-anak murid saya. Tetapi, untuk entry ini, saya pilih hasil solat berjemaah. Sungguh saya sangat berpuas hati dengan hasil yang diberikan oleh anak-anak murid saya. Saya sendiri tidak terfikir macam ni hasil yang akan saya dapat. Sesungguhnya, mereka sangat komited. Jom cuba dan cabar kreativiti anak-anak murid anda.

TARSIA Kelas Belakang


Selalu kita dengar, tak ada idea nak buat aktiviti bila mengajar kelas belakang. Saya lebih suka pilih TARSIA. TARSIA memerlukan murid membaca soalan, memotong kertas, mencari jawapan yang betul dan menampal.  Untuk murid-murid lemah, sediakan dalam 5 soalan sahaja sudah mencukupi. Betul, 5 soalan pun dah ambil masa yang lama. Tak apa. Kita nak bantu murid ini agar galak dalam berfikir. 

1. Buat edaran bahan kepada murid. Saya lebih suka bahan edaran menggunakan kertas A4 berwarna kerana lebih menarik perhatian. Beri arahan kepada murid bagaimana aktiviti akan dijalankan. Tunjukkan demonstrasi kalau boleh, jika ini adalah aktiviti pertama mereka. 




2. Beri peluang kepada murid untuk explore aktiviti secara sendiri dan guru bersedia untuk menjawab panggilan murid, jika mereka minta dibantu.






3. Jika telah selesai, terus tanda buku murid tersebut dan berikan kata-kata pujian kepada mereka. Jika ada sticker reward, boleh tampal dalam buku ye. Mungkin boleh beri gula-gula sebagai ganjaran kepda murid.


Soalan apa nak letak pada TARSIA? Macam-macam boleh. Soalan tajwid, akhlak , sirah atau apa sahaja yang berkaitan dengan sukatan pelajaran. Banyak sangat soalan boleh dibuat, jangan malu-malu cikgu. Jom cuba. 

Gallery Walk

Gallery Walk adalah satu aktiviti yang popular digunakan dalam kelas. Aktiviti ini menggalakkan murid berinteraksi antara satu sama lain. Tidak hanya duduk di kerusi semata-mata.

Mula-mula, setiap kumpulan perlu memilih ruang yang ada di dalam dan luar kelas yang berdekatan untuk dijadikan stesen atau galeri. Di stesen berkenaan, mereka hendaklah menampal bahan Doodle yang telah disiapkan. Ini adalah cara pembentangan yang lebih hidup. Dalam satu-satu masa, pembentangan boleh berlaku serentak. Semua bertindak, beraktiviti. Aktiviti pembelajaran lebih hidup.


Geng bujang senang pilih papan kenyataan belakang

Geng anak dara pilih pintu

Setiap kumpulan perlulah menyediakan bahan edara untuk diberikan kepada pelawat yang datang ke galeri mereka. Bahan edaran mestilah berkaitan dengan Doodle yang telah mereka hasilkan. Disamping itu, setiap kumpulan mestilah memilih ahli kumpulan yang akan keluar melawat galeri orang lain. Tuan rumah yang tinggal di stesen masing-masing akan bertindak sebagai pencerita bahan yang mereka hasilkan. Bolah sahaja mereka bertukar-tukar peranan. Tak ada masalah.






Lakukan aktiviti ini berulang-ulang kali, sehingga semua ahli kumpulan berpeluang untuk menjadi tetamu di kumpulan yang lain. Cikgu jalan pula lupa sediakan kuiz yang berkaitan dengan tajuk yang telah mereka belajar ini. Di akhir kuiz, sediakan habuan untuk mereka. Saya selalunya, bawakan makanan semasa kelas tambahan. Kadang-kadang saya order Dominos Pizza, brownies sebagai reward atas usaha baik mereka.




InsyaAllah cikgu, boleh tu. Bila aktiviti berakhir, jangan dilupa 3 hingga 5 minit tugas kita untuk memberikan rasional kepada anak-anak murid. Meskipun, mereka tahu dah rasional, tapi bila kita yang sampaikan dengan nada dan intonasi yang sesuai, lain pula penerimaan mereka. Jangan pernah putus asa ye! Kuat semangat. Jangan lupa cuba ye. 

DOODLE

Doodel ialah lukisan dalam bentuk contengan lakaran yang dihasilkan dengan makna atau tanpa makna. Dalam pendekatan saya buat, saya minta murid melukis dengan penuh makna. Kaedah ini saya gunakan dalam tajuk Tamadun Islam/ Sirah. Lebih spesifik saya apply dalam kelas tingkatan 5. Mereka lebih matang dalam berfikir dan pengalaman yang lebih banyak mengikut usia mereka sendiri.

Owh ye, kenapa saya pilih tajuk Tamadun Islam/Sirah? Kerana tajuk ini, isi kandungannya lebih bersifat fakta, tepat dan tidak berubah. Lebih mudah untuk diterjemahkan dalam bentuk lukisan. Yang fakta inilah murid-murid kita susah nak ingat.


Pertama sekali, saya perlu buat beberapa contoh Doodle yang saya hasilkan sendiri. Guru perlu tunjuk contoh supaya murid boleh nampak apa yang guru mahukan. Projek ini sebaiknya dalam kumpulan lebih kurang 3 atau 4 orang. Setiap kumpulan diberi sub-topik kecil. Setiap kumpulan mestilah sub-topik yang berbeza.


Murid boleh membuat rujukan dalam internet untuk melihat lukisan Doodle yang ada untuk mendapatkan ilham. 

Ni dah ada yang dah mula melukis. 
Kedua, aktiviti ini perlu sentiasa dipantau oleh guru. Jadinya lebih baik, aktiviti dibuat di dalam kelas. Tak belajar lah ye? Ini adalah sesi pembelajaran. Menterjemah maklumat dalam bentuk lukisan adalah belajar. Aplikasi. Bayangkan murid mengulang banyak kali membaca benda yang sama, tidakkah melekat dalam kepala otak mereka? Jawapannya ye. Bawak bersabar cikgu-cikgu. Sehari dua ni memang belum boleh mereka mengingat.


Ketiga, jalankan peranan cikgu-cikgu sebagai pembimbing. Jangan dibiarkan mereka dalam kekeliruan. Bantu mereka. Bantu mereka untuk cetusan idea. Percayalah, mereka sangat perlukan.

Mana-mana hasil lukisan yang dah siap tu, ambil gambar satu kumpulan. Penghargaan gitu. 




Pesan kat anak-anak kita, warnakan lukisan atau Doodle yang telah dihasilkan itu. Warna amat memainkan peranan penting. Hasil lukisan dilihat menarik dan seronok dipandang. Bahan yang dah siap cantik ni, saya kumpul dan simpan cikgu-cikgu. Saya ambil gambar dan pdf kan. Kenapa? lepas ni murid-murid minta untuk baca. Untuk ingat kerana ini bahan untuk mereka belajar.

Lepas dah siap semua, barulah saya jalan kan Gallery Walk. Selamat mencuba!!!!